حوادث جزء انکارناپذیری از اتفاقات محیط کار هستند اما اینکه دیه حوادث ناشی از کار و مسئولیت کارفرما در قبال آن چیست موضوعی است که این مقاله بدان می پردازیم
حوادث ناشی از کار چیست؟
طبق تعریفی که ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی ارائه داده حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمهشده اتفاق میافتد
بر اساس این تعریف حوادثی که به یکی از علل زیر رخ دهد حوادث ناشی از کار محسوب میشود:
وقتی که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول به کار باشد
در اوقاتی که به صورت معمول در خارج از کارگاه انجام وظیفه میکند
دراوقات رفت و برگشت بیمه شده به منزل و کارگاه
در اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان بابت معالجات درمانی و توانبخشی
در حین اقدام برای نجات سایر بیمهشدگان و مساعدت و آنها
همچنین تبصره یک ماده ۹۵ قانون کار نیز اشاره میکند که کارفرمایان و مسئولان هر کارگاهی وظیفه دارند جزئیات تمام حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه ثبت و نگهداری کند و سپس سریعا به اطلاع اداره کار محل خود برساند
www.instagram.com/mehdadgar
وظایف کارفرما در مقابل حوادث ناشی از کار چیست؟
افرادی که مسئول کارگاه هستند باید از مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی ازکار اطلاع کافی داشته باشند در غیر این صورت ممکن است متحمل جریمههای سنگین شوند و حوادثی که در حین انجام کار رخ میدهد طبق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه قرار میگیرد خدمات درمانی و پزشکی مرتبط از جانب سازمان تامین اجتماعی به فرد حادثه دیده تعلق میگیرد اما اینکه چه کسی مسئولیت کیفری حادثه را به عهده بگیرد بر اساس نظر بازرسان کار یا کارشناس رسمی دادگستری مشخص شده و بر اساس حکم و رای قضایی بر عهده موثر یا مقصر این حادثه است در این بین ممکن است علت رخ دادن حادثه عدم رعایت مقرراتی باشد که در ماده ۸۵ قانون کار ضبط شده است بر اساس ماده ۹۵ قانون کار مسئولیت اجرایی مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای مربوطه است بنابراین در صورت عدم رعایت مقررات سوی کارفرما هر حادثهای که در حین کار رخ دهد کارفرما یا مسئولان بخش از نظر کیفری و حقوقی مسئول است و مجازات های تعریف شده از جمله دیه و عرش حوادث ناشی از کار متوجه و خواهد شد
اما در صورت وقوع حادثه کارفرما چه اقداماتی را باید انجام دهد؟
به استناد ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار کارفرما مکلف از اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثهدیده به عمل آورد و مراتب را ظرف ۳ روز اداری کتباً به اطلاع سازمان برساند
در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه شده باشد صندوق تامین اجتماعی هزینه های مربوط را عهده دار خواهد بود
به استناد تبصره ماده ۹۵ قانون کار کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده ۸۵ قانون کار موظفند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام میگردد ثبت و مراتب را سریعاً به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند
همچنین به استناد ماده ۹ آیین نامه حفاظتی کارگاههای ساختمانی و ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی کارفرما باید وقوع هرگونه حوادث ناشی از کار را ظرف مدت ۳ روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه حادثه اقدام نمایند
محاسبه دیه حوادث ناشی از کار چگونه است؟
طبق قوانین شرعی و قوانین کشور اگر کسی به عمد یا غیر عمد به سلامتی جان یامال فردی لطمه وارد کند که ضرر مادی یا معنوی به دنبال داشته باشد مسئول جبران خسارات ناشی از آن عمل است موضوع در مورد کارگر و کارفرما نسبت می کند و در حوزه دیه حوادث ناشی از کار قرار میگیرد قانون برای جبران خسارت دیده در نظر گرفته که به عنوان مجازات اصلی فرد در نظر گرفته شده است محاسبه دیه ناشی از کار از دیگر بخشهای مهمی است که کارفرما و کارگر باید از آن اطلاع کافی داشته باشند آنچه که در اینباره مشخص است این است که تعیین میزان دیه در حوادث ناشی از کار توسط پزشکی قانونی مشخص میشود و صدور رای نهایی نیز بر عهده قاضی پرونده است هر سال قوه قضاییه به طور کل اعضای بدن را اعلام میکند که سر سال ۹۹ در ماههای غیرحرام ۳۳۰ میلیون تومان و در ماههای حرام ۴۴۰ میلیون تومان است گاهی اوقات ممکن است کارفرما علاوه بر پرداخت دیه مشمول جرائم دیگری از قبیل پرداخت خسارات به سازمان تامین اجتماعی بابت مستمری و موارد دیگر شود
در انتها هر گونه سوالی در خصوص حوادث ناشی از کار دارید می توانید با وکلای ما در موسسه حقوقی محمدرضامه دادگرتماس حاصل نمایید
www.instagram.com/mehdadgar