روز وکیل مبارک

نکات مهم در خصوص چک صیادی

نکات مهم در خصوص چک صیادی

بقلم محمدرضا مه

وکیل پایه یک دادگستری

چک صیادی چیست؟

چک صیاد به چکی گفته می‌شود که از ابتدای فروردین سال ۱۴۰۱ جایگزین چک‌های قدیمی شد.

تفاوت چک صیادی با معمولی این است که فرقی ندارد بانک کدام باشد؛ در هر صورت تمامی چک‌ها به رنگ بنفش بوده و هر برگ چک، یک کد شناسه ۱۶ رقمی دارد که به آن شناسه چک صیادی نیز می گویند.

این کد به دارنده این امکان را می‌دهد که استعلام حساب صادرکننده چک را بگیرد.

در پایین برگ چک نیز عبارت زیر دیده می شود:

«کارسازی این چک منوط به ثبت آن در سامانه صیاد است»

مزایای چک صیاد

چک صیاد مزایای زیادی دارد که در ادامه برخی از آن ها را برای شما بیان خواهم کرد:

  •  هر برگ چک دارای کد شناسه صیاد اختصاصی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات صاحب حساب را به دست آورد و از حساب او استعلام گرفت.
  •  دیگر شعب بانکی دسته چک صادر نمی‌کنند و به این طریق راه زدوبندها و صدور چک با روش های غیر اخلاقی بسته شد.
  •  ویژگی‌های ظاهری تمامی چک‌های صیاد یکسان است. تنها لوگوی بانک در هر کدام متفاوت است.
  •  چک‌های صیاد امنیت بالاتری نسبت به چک‌های قدیمی دارند و نوع کاغذ و آرم‌های برجسته آن قابل جعل نیست.
  •  از آنجایی که می‌توان استعلام حساب صادرکننده چک را گرفت، آمار چک‌های برگشتی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
  •  چک‌های صیاد را می‌توان در تمامی بانک‌های کشور وصول کرد و بانک صادرکننده آن اهمیتی ندارد.
  •  سامانه صیاد برای هرکس سقفی تعیین می‌کند و افراد نمی‌توانند چکی با مبلغی بیشتر از آن صادر کنند.
  •  چک‌های صیاد قابل صدور در وجه حامل نیستند و همین امر باعث شده که آمار سرقت چک‌ها کاهش بیابد.
  •  چک‌های صیاد، چک سفید امضا را حذف کرده‌اند و دیگر به این طریق صادرکننده به دردسر نخواهد افتاد.

دریافت چک صیادی

سؤالی که بسیاری از مراجعین از بنده می پرسند این است که نحوه دریافت چک صیادی چیست؟

امّا پاسخ:

شرایط گرفتن چک صیادی برای شخص حقیقی و حقوقی تفاوت دارد.

شرایط دریافت چک صیادی برای اشخاص حقیقی

  •  حداقل ۲ سال از زمانی که حساب جاری خود را در بانک مورد نظر افتتاح کرده، گذشته باشد.
  •  شخص متقاضی باید محل سکونت و یا محل کار ثابتی داشته باشد.
  •  شخص حقیقی متقاضی، در گذشته بد حسابی و یا چک برگشت خورده نداشته باشد.
  •  و در نهایت اینکه شخص حقیقی متقاضی لازم است که دارای یک حساب سپرده بلند مدت با حداقل موجودی ۵ میلیون تومان در بانک مورد نظر باشد و حداقل ۶ ماه از زمان افتتاح آن گذشته باشد.

مدارک لازم برای دریافت چک صیادی از سوی اشخاص حقیقی

  1.  شخص متقاضی باید از تمام صفحات شناسنامه خود کپی گرفته و به بانک ارائه دهد.
  2.  وی باید یک قطعه عکس به همراه داشته باشد.
  3.  چنانچه شخص حقیقی متقاضی دسته چک صیاد اجاره نشین است، باید یک کپی از اجاره نامه خود نیز ارائه دهد.
  4.  شخص متقاضی لازم است از تمامی مدارک شغلی خود یک کپی ارائه دهد.
  5.  وی باید یک قبض آب یا برق یا گاز و… به بانک ارائه دهد تا آدرس دقیق محل سکونت او درج شود. البته می‌تواند یک کپی از مدارک محل سکونت خود نیز ارائه دهد.
  6.  و در نهایت شخص باید علاوه بر تمامی موارد فوق، یک شخصی را به عنوان ضامن و معرف خود، به همراه داشته باشد.

پس از آنکه شخص تمامی مدارک لازم به علاوه معرف را به همراه داشت؛ بانک درخواست او برای صدور دسته چک صیاد را در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت می‌کند، و اگر شخص حقیقی شرایط لازم برای دریافت دسته چک را داشته باشد، برای او صادر خواهد شد.

شرایط دریافت چک صیادی برای اشخاص حقوقی

  •  شخص حقوقی زمانی می‌تواند درخواست صدور دسته چک صیاد بدهد که حداقل ۱۰ سال از ابتدای فعالیت آن گذشته باشد.
  •  شخص حقوقی متقاضی باید یک حساب جاری داشته باشد و حداقل یک سال از زمان افتتاح آن گذشته باشد.
  •  در طی ۱۰ سال اخیر، محل اقامتگاه شرکت نباید بیشتر از ۲ بار تغییر کرده باشد.
  •  اشخاص حقوقی خصوصی، باید یک سپرده بلند مدت با موجودی ۵۰ میلیون تومان داشته باشند و حداقل ۶ ماه از زمان افتتاح آن گذشته باشد.

مدارک لازم برای دریافت چک صیادی از سوی اشخاص حقوقی

  1.  تقاضای ایجاد حساب بانکی با امضای اشخاصی که صاحب امضای مجاز شرکت هستند.
  2.  ارائه تاییدیه‌ای که امضای صاحبان امضای مجاز شرکت را تایید می‌کند.
  3.  شخص حقوقی متقاضی باید اصل و کپی گواهی‌نامه ثبت شرکت یا شرکت‌نامه را به بانک مورد نظر ارائه کند.
  4.  وی همچنین باید اصل و کپی اظهارنامه ثبت شرکت یا اساسنامه را نیز ارائه دهد.
  5.  ارائه اصل و کپی آخرین آگهی رسمی ثبت شرکت در روزنامه رسمی نیز ضرورت دارد.
  6.  و در نهایت شخص حقوقی متقاضی باید اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هیئت مدیره شرکت را به بانک ارائه دهد.

 

قبل از نوشتن چک صیاد، باید از نکات زیر آگاه باشید:

  •  چک‌های صیاد قابلیت پشت نویسی ندارند و پشت نویسی کردن آن ها غیرقانونی است.
  •  چک‌های صیاد را نمی‌توان در وجه حامل صادر کرد و نام ذینفع باید در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت گردد.
  •  در زمان صدور چک صیاد، باید اطلاعات ذینفع یا همان دارنده چک به صورت دقیق درج گردد و خود دارنده نیز باید صحت آن را بررسی کند.
  •  چک‌های صیاد را نمی‌توان بدون تاریخ صادر کرد، در نتیجه باید اطلاعات مربوط به تاریخ چک به صورت دقیق وارد شوند.سامانه صیاد به سامانه یکپارچه برای صدور چک گفته می‌شود که باوجود آنکه در سال ۱۳۹۷ ایجاد شد،
  • امّا در ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد و تا پیش از آن برای افراد ناشناخته بود.

نکات مهم برای تنظیم چک صیادی

 

الف. اولین نکته در نگارش چک صیادی، نوشتن مبلغ چک، هم به عدد و هم به حروف است. این کار باعث می‌شود از اشتباهاتی که در نوشتن ارقام به وجود می‌آید جلوگیری گردد.

ب. در زمان نگارش چک حتماً از یک خودکار استفاده کنید و هرگز دو خودکار مختلف برای نوشتن چک به کار نبرید؛ زیرا این کار راه جعل را برای سوء استفاده ‌گران آسان می‌کند.

پ. حتماً از خودکار خود برای تنظیم و نگارش چک استفاده کنید و از خودکار شخص دیگری بهره نبرید؛ زیرا ممکن است شخص بعداً با آن خودکار در چک تغییراتی ایجاد کند.

ت. پس از آنکه مبلغ چک را به عدد و حروف نوشتید، روی آن را چسب شیشه‌ای بزنید و با ناخن روی آن بکشید تا جوهر به چسب بچسبد و امکان تغییر آن وجود نداشته باشد.

ث. چنانچه چکی نوشتید که در آن خط خوردگی یا قلم خوردگی ندارد، حتماً بر روی چک قید کنید که فاقد خط خوردگی است و اگر هم خط خوردگی داشت، در پشت چک علت خط خوردگی را توضیح دهید.

انتقال چک صیادی

برای ثبت انتقال چک در سامانه پیچک، ابتدا لازم است که اقدام به دانلود برنامه پیچک نمایید.

بدین منظور، یکی از اپلیکیشن های پرداخت موبایلی یا برنامه بانکی مورد تایید بانک مرکزی را دانلود و نصب نمایید.

پس از تکمیل مراحل نصب و اجرای برنامه، وارد قسمت سامانه صیاد برنامه شوید. به منظور ثبت انتقال چک در سامانه پیچک، گزینه انتقال چک صیادی را انتخاب نمایید.

در مرحله بعد، برای احراز هویت، مشخصات کارت بانکی خود را ثبت کرده و سپس، مشخصات چک صیادی و دریافت کننده چک را وارد کرده و در نهایت، دکمه تایید و انتقال چک را بزنید.

پیغام انتقال موفقیت آمیز چک که در برنامه مشاهده می نمایید، نشان می دهد که ثبت انتقال چک در سامانه پیچک بانک مرکزی به درستی انجام شده و در صورت تایید توسط دریافت کننده در سامانه

پیچک، ثبت انتقال چک در سامانه پیچک نهایی خواهد شد

البته اینکار امروزه در برنامه هایی همچون آپ و 780 هم قابل انجام میباشد و ثبت چک از طرق دیگر که به این سامانه متصل هستند قابل انجام میباشد

نکته مهم دیگر در این خصوص اینست که در تمامی امور حقوقی پروندهخود را به یک وکیل متخصص در ان زمینه واگذار نمایید زیرا هم راه را بهتر طی کرده هم سریعتر به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید

جهت همکاری با وکلای موسسه و هرگونه مشاوره میتوانید با شماره تماسهای 77723606و 77724264 موسسه حقوقی محمدرضا مه دادگر در ساعات اداری تماس بفرمایید.

محمدرضا مه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *