نحوه دریافت بیمه در سانحه تصادف به قلم وکیل پایه یک دادگستری
نحوه استفاده از بیمه شخص ثالث بعد از تصادف
بیمه شخص ثالث نوعی پوشش بیمه الزامی برای تمامی وسایل نقلیه است که خسارات وارده به سایر افراد را در هنگام تصادفات پوشش میدهد
و آشنایی با شرایط و نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث برای هر رانندهای لازم و ضروری است؛
ولی بسیاری از افراد به دلیل عدم اطلاع از قوانین بیمه شخص ثالث در تصادف نمیدانند که چگونه باید از شرکت بیمه گذار خسارت دریافت کنند.
شرایط پرداخت خسارت در شرکتهای مختلف بیمه با هم متفاوت است و ما در این محتوا درباره مواردی که بیمه شخص ثالث پوشش میدهد با شما صحبت خواهیم کرد؛
شرایط دریافت خسارت بیمه شخص ثالث، مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف، مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت از شرکت بیمه و مراحل انجام این کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
بیمه شخص ثالث چه مواردی را پوشش میدهد؟
بیمه شخص ثالث نوعی پوشش بیمه است تا خسارت وارده به دیگران(شخص ثالث) در هنگام تصادفات از سوی شرکت بیمه پرداخت شود. این خسارات شامل موارد زیر هستند:
-
خسارات مالی وارده به وسایل نقلیه یا سایر اموال مردم
-
خسارات جانی وارده به سایرین شامل هرگونه آسیب جسمی و بدنی
نحوه دریافت بیمه در سانحه تصادف به قلم وکیل پایه یک دادگستری
شرایط پرداخت خسارت توسط بیمه شخص ثالث
یکی از پرسشهای متداولی که برای بسیاری از افراد وجود دارد، این است که بعد از تصادف چگونه از بیمه استفاده کنیم و شرایط و نحوه استفاده از بیمه شخص ثالث در تصادف چگونه است؟
دریافت خسارت از بیمه یکی از مهمترین کارهایی است که باید پس از سوانح رانندگی انجام دهید.
استعلام قیمت بیمه شخص ثالث و خرید آن برای هر مالک خودرو اجباری است.
شرایط پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به نوع تصادف (مالی یا جانی بودن تصادف) و میزان خسارت بستگی دارد.
درواقع برای دریافت خسارت هر نوع تصادفی به مدارک متفاوتی نیاز خواهید داشت.
البته توافق صورتگرفته میان راننده مقصر و فرد زیاندیده و شدت تصادف نیز بر شرایط پرداخت خسارت بیمه تأثیر فراوانی دارد؛
شرایط پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث با توجه به برخی از عوامل و فاکتورها متفاوت است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
مقصر تصادف بر اساس کروکی و نظر کارشناسی افسر راهنمایی و رانندگی چه کسی است؟
-
آیا طرفین برای پرداخت خسارت توافق کردهاند یا خیر؟
-
نوع خسارت وارده و میزان تعیینشده برای آن چقدر است؟
با توجه به هریک از این موارد، شرایط پرداخت خسارت از سوی شرکت بیمه، مدارک مورد نیاز و مراحل آن متفاوت خواهد بود.
خسارت مالی در بیمه شخص ثالث به چه معناست؟ مفهوم تصادفات غیرجرحی
به خسارت وارد شده به اموال سایر افراد (شخص ثالث) توسط یک مقصر، خسارت مالی میگویند.
این خسارتها صدمات بدنی و جانی نداشته و فقط بار مالی برای افراد بههمراه دارند. جبران خسارت وارد شده به خودروی افراد دیگر توسط بیمه شخص ثالث قابل پیگیری است.
این کار دشواری چندانی هم ندارد؛ امروزه استعلام بیمه شخص ثالث و حتی خلافی خودرو به راحتی از طریق سایتهایی مانند راهور ۱۲۰ قابل پیگیری و انجام است.
نحوه شکایت از چک در مراجع قضایی و ثبتی به قلم وکیل
تعریف خسارتهای جانی برای بیمه شخص ثالث در تصادفات جرحی
یکی دیگر از کاربردهای مهم بیمه شخص ثالث، جبران همه هزینههای درمان و دیه افراد سوم هنگام تصادفات است.
به هر نوع صدمهای که پس از تصادف رخ داده و باعث بروز آسیب، شکستگی استخوان، نقص عضو و از کارافتادگی موقت، دائم یا فوت شخص ثالث شود،
در اصطلاح خسارت بدنی بیمه شخص ثالث میگویند. نوع تصادف، شرایط دریافت خسارت را متفاوت میکند. حال که با انواع خسارت در بیمه آشنا شدیم،
بهتر است مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت از بیمه را بدانیم.
مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف
پرسشی که برای بسیاری از افراد پیش میآید، این است که برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث تا چند روز بعد از تصادف میتوان به بیمه مراجعه کرد؟
بر اساس قوانینی که در این حوزه وجود دارد، فرد باید حداکثر تا ۵ روز پس از وقوع تصادف برای دریافت خسارت به شرکت بیمهگذار مراجعه کند.
در صورت تاخیر در این کار، شرکت بیمهگذار خسارتی به وی پرداخت نخواهد کرد.
شرکت بیمه، با بررسی کد یکتای بیمه شخص ثالث اعتبار بیمهنامه را بررسی میکند
. پرداخت خسارت درست پس از کارشناسی و انجام امور اداری صورت خواهد گرفت.
البته در تصادفات جرحی، ابتدا دادگاه برگزار شده و سپس عملیات پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث آغاز میشود.
مدت زمان پرداخت خسارت توسط بیمه شخص ثالث
بعد از وقوع حوادث رانندگی، افراد برای استفاده از بیمه شخص ثالث در تصادف باید مراحل و فرایند مشخص را طی کنند که انجام این کارها نیاز به زمان دارد؛
ولی بهطور کلی مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بر اساس نوع خسارت وارده بهصورت زیر خواهد بود:
-
پرداخت خسارات مالی بلافاصله بعد از تشکیل پرونده، انجام مراحل اداری و تعیین خسارت از سوی کارشناس انجام میگیرد.
-
برای پرداخت خسارات جانی وارده به افراد و پرداخت دیه، ابتدا باید دادگاه در مورد میزان دیه نظر کارشناسی خود را بدهد؛
-
بدینترتیب پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک مورد نیاز از جمله نظر کارشناسی دادگاه، خسارت پرداخت خواهد شد.
مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت از شرکت بیمه
برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث با توجه به برخی از عوامل، مدارک متفاوتی مورد نیاز است که از جمله این مدارک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
نوع خسارت وارده به سایرین فقط مالی است یا خسارات جانی هم وارد شده است؟
-
کارشناسان میزان خسارت را چقدر تعیین کردهاند؟
-
تصادف با فرد دیگری صورت گرفته یا با اجسام سخت بوده است؟
-
طرفین تصادف بر سر میزان خسارت به توافق رسیدهاند یا خیر؟
برای دریافت خسارت تصادف از شرکتهای بیمه مختلف ممکن است نیاز به ارائه مدارک مختلفی باشد؛ نحوه استفاده از بیمه شخص ثالث در تصادفات مختلف نیز متفاوت خواهد بود؛ ولی بهطور کلی برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث مدارک مشابهی مورد نیاز است که در ادامه همین بخش مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت از شرکت بیمه در حالتهای مختلف را بیان خواهیم کرد.
نحوه دریافت بیمه در سانحه تصادف به قلم وکیل پایه یک دادگستری
آشنایی با مدارک لازم برای تشکیل پرونده و دریافت خسارت مالی بیمه شخص ثالث
شدت و میزان خسارت و همچنین شرایط متفاوت هر تصادف نسبت به تصادفات دیگر باعث میشود که پرداخت خسارتهای مالی توسط بیمه، خود به چند دسته مختلف تقسیم شود. در واقع شرایط دریافت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی با نحوه دریافت آن با ارائه کروکی پلیس متفاوت است.
نمونه رای وحدت رویه:https://rc.majlis.ir/fa/law/show/919242
چنانچه در مورد این موضوع سوال و یا پروندهای داشته باشید میتوانید در ساعات اداری با موسسه حقوقی محمدرضا م دادگر وکیل پایه یک دادگستری تماس حاصل نمایید همچنین با توجه به شرایط اقتصادی در بعضی از پروندهها حق الوکاله پایان کار دریافت میگردد.
09121597687
02177724264
02177723606