شرایط گرفتن عدم حضور در دفترخانه چیست؟

شرایط وزمان و مدارک لازم برای صدور گواهی عدم حضور چیست؟

برای دریافت گواهی عدم حضور فقط می توانید در تاریخ تعیین شده در قولنامه با مبایعه نامه به دفترخانه مقرر در آن مراجعه کنید. حتی یک روز قبل یا بعد از تاریخ موعد محضر منجر به صدور گواهی عدم پرداخت توسط دفترخانه نخواهد شد. گاهی اوقات در جلسات مشاوره حضوری در رابطه با عدم حضور از مراجعین شنیده می شود که مثلا من در تاریخ مندرج در قرارداد در دفترخانه حاضر نشدم اما فردای آن روز یک اظهارنامه برای طرف مقابل ارسال کردم و تاریخ جدیدی را تعیین کردم و در آن تاریخ وی در دفترخانه حاضر نشد و آیا الان می توانم در دادگاه از او شکایت کنم و خسارت دریافت کنم؟

پاسخ این است که علت عدم حضور شما هرچه که باشد تاثیری نداشته و ارسال اطهارنامه باعث تغییر تاریخ محضر نمی شود و بنابرای حقی برای دریافت گواهی عدم حضور برای شما ایجاد نمی کند و هیچ دفترخانه ای هم تکلیفی به صدور گواهی عدم پرداخت بعد از تاریخ مندرج در قرار ندارد. ضمنا در برخی از قراردادهای خرید و فروش ملک تاریخی برای حضور در دفترخانه درج نمی شود که در این موارد نیز امکان تعیین تاریخ محضر با ارسال اظهارنامه وجود ندارد. تنها راه ممکم تنظیم صورتجلسه جداگانه یا در پشت قرارداد با امضا و اثر انگشت طرفین است که تاریخی را برای حضور در دفترخانه جهت تنظیم سند رسمی ملک تعیین نمایند یا تاریخ قبلی را تغییر بدهند. حتی مشاور املاک تنظیم کننده قرارداد نیز صلاحیت تغییر تاریخ دفتراخنه را بدون امضای یک طرف قرارداد ندارد.

اگرچه ارسال اظهارنامه برای تغییر تاریخ حضور در دفترخانه از نظر حقوقی بی تاثیر است اما یک حسن دارد و آن اینکه با ارسال اظهارنامه آمادگی بعدی خود را به طرف مقابل رسما اعلام کرده اید و اگر اقدام مثبتی از سوی وی صورت نگیرد می توانید رد دادگاه اقامه دعوا کنید و بر اساس تاریخ ابلاغ اظهارنامه به طرف مقابل می توانید خسارت قراردادی یا وجه التزام را مطالبه کنید.

پس از اینکه طرفین تاریخ حضور در دفترخانه را رعایت کردند برای زمان حضور خود در محضر باید مدارک و مستندات لازم را فراهم نمایند تا تشریفات مربوط به انتقال رسمی سند ملک از سوی سردفتر انجام شود. فروشنده باید بنچاق و سند دفترچه ای یا سند تک برگ ملک را با خود به دفترخانه بیاورد و در سمت مقابل خریدار است که مکلف است الباقی ثمن معامله را در قالب وجه نقد آماده کند و با خودش به دفترخانه بیاورد.

مهم ترین مدارک لازم برای تنظیم سند و اخذ گواهی عدم پرداخت عبارتند از:

سند تک برگی و ششدانگ ملک یا آپارتمان موضوع قرارداد یا مبایعه نامه
مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه
وکالتنامه یا برگ نمایندگی ( اگر اصیل یا مالک اصلی خارج از ایران هستند یا بنا به دلایلی در موعد محضر امکان حضور ندارند)
قولنامه یا مبایعه نامه عادی یا رسمی یا پرینتی دارای کد رهگیری، که بین خریدار و فروشنده تنظیم و امضاء شده است. (فرقی ندارد که قولنامه را اصیل یا وکیل یا نماینده قانونی او مانند ولی یا قیم امضاء کرده باشد.)
قیم نامه در مواقعی که قیم به جای صغیر و با اجازه اداره سرپرستی معامله می کند.
بنچاق سند و مدارک و اسناد قبلی ملک (مثلا پایان کار،قولنامه های قبلی و غیره)
پایان کار جدید ملک
مفاصا حساب شهرداری
مفاصا حساب دارایی
استعلام بند (ز) مبنی بر عدم بازداشت ملک از اداره ثبت که توسط دفترخانه تنظیم کننده سند انجام خواهد شد.

www.instagram.com/mehdadgar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *